Collectie

Op 17 december 1903 slaagden de gebroeders Orville en Wilbur Wright er als eerste in een gecontroleerde vlucht te maken in een gemotoriseerd vliegtuig. Een mooie replica van hun Wright Flyer is een belangrijk onderdeel van onze statische collectie.

 

 

De Wright Flyer is gemaakt van hout en stof, net als de wereldberoemde de Havilland Tiger Moth, ontworpen als sportvliegtuig maar vooral bekend geworden als trainer. Het toestel in het museum werd gebouwd in 1939 en deze tweedekker straalt nog helemaal de romantiek van vroeger uit – als dit vliegtuig opstijgt waant U zich terug in de tijd.

Ook al was hout en katoen het meest gebruikte materiaal in die tijd, toch werd er in de jaren 30 al met metalen vliegtuigen ge-experimenteerd, onder andere door de vooruitstrevende Don Luscombe met zijn Luscombe 8F Silvaire.

De Saab 91D Safir van eind jaren 50 is ook van metaal maar heeft wel met stof beklede delen in de vleugels.

Op deze kist hebben vele KLM-piloten in de jaren 60 leren vliegen bij de toenmalige Rijks Luchtvaartschool.

Nog zo’n beroemd vliegtuig is de overbekende Piper Cub – die heeft al wel een metalen frame maar is verder nog met stof bekleedt – het toestel in het museum is onlangs nog van een nieuw “jasje” voorzien en ziet er weer schitterend uit. Hoe dat bekleden in zijn werk gaat is iets wat onze rondleiders U prima kunnen uitleggen. is een zeldzame verschijning in Nederland.
Een nog sprekender icoon uit deze donkere jaren is een ander deel van de statische collectie: een uiterst zeldzame en absoluut unieke Messerschmitt Me109 G5 – ons exemplaar van dat beruchte gevechtsvliegtuig werd tijdens de oorlog neergeschoten, en de opgegraven wrakstukken worden nu nauwgezet gereconstrueerd zodat het toestel straks weer in oude luister zal zijn hersteld.

Al maakten straaljagers in de jaren 70 in elke luchtmacht de dienst uit, de eerste training kregen piloten op vliegtuigen met zuigermotoren. In de voormalige Sovjet-Unie was dat de Yak-52. Dit indrukwekkende vliegtuig leent zich uitstekend voor aerobatics, en het motorgeluid van zijn grote 360pk stermotor kan alleen maar worden omschreven als spectaculair.

Het Vliegend Museum Seppe biedt U een kijkje in de luchtvaart-geschiedenis van 1903 tot 2000. Behalve de nog luchtwaardige vliegtuigen zijn er ook nog opengewerkte motoren, historische vliegsimulatoren, vele modellen, foto’s en andere luchtvaart-historische stukken te bekijken. Wij hopen U dan ook graag binnenkort als bezoeker te verwelkomen.