Meteen naar de inhoud
Home » Nieuws » Herdenkingsvlucht Guy Gibson op 19 september

Herdenkingsvlucht Guy Gibson op 19 september

Vliegend Museum Seppe en Wings to Victory  hebben de eer om op 19 september een herdenkingsvlucht te mogen uitvoeren voor Guy Gibson en Jim Warwick boven Steenbergen.

Gibson was een beroemde RAF-vlieger uit de Tweede Wereldoorlog. Hij gaf in 1943 leiding gaf aan Operatie Chastise: een geheime operatie om twee stuwdammen in het Roergebied in Duitsland te bombarderen. Gibson en zijn ‘Dam Busters’ slaagden in deze missie.

Helaas overleed Gibson op 19 september 1944.  Zijn Mosquito werd neergeschoten door ‘friendly fire’ van een Lancaster nabij Steenbergen, waarbij Gibson en zijn navigator Jim Warwick omkwamen. Beide liggen begraven op het katholieke kerkhof van Steenbergen.

Sinds 2012 organiseert Wings to Victory de jaarlijkse herdenkingdienst en fly-by. Dit jaar zal de flyby uitgevoerde worden door de in Vliegend Museum Seppe gestalde Auster V PH-NET uit 1944 en een Piper Super Cub.

De flyby is over de Begraafplaats in Steenbergen op 19 september om 10:00 uur.