Home » Nieuws » Nieuw in het museum: PA-12 Super Cruiser

Nieuw in het museum: PA-12 Super Cruiser

Sinds half september hebben we een nieuw vliegtuig in de museumhangar! We heten de Piper PA-12 Super Cruiser PH-NDA van harte welkom.

De PA-12 vindt zijn oorsprong in de iconische Piper J3 Cub tweezitter. Tijdens de Tweede Wereldoorlog rolde bij Piper de Piper J5 Cub Cruiser van de band: een Cub met een iets bredere romp, zodat er op de achterste zitplaats ruimte was voor twee personen.
Na de oorlog stapte Piper over op een andere type-aanduiding. De J5C werd de Piper PA-12 Super Cruiser. Van 1946 tot en met 1948 werden er 3760 exemplaren gebouwd.
(tekst gaat verder onder de illustratie)

PH-NDA

De PA-12 zag ook zijn weg naar Nederland. De bekende Nederlandse luchtvaartpionier Bob Schreiner kocht in 1947 zijn eerste vliegtuig: de Piper PA-12 Super Cruiser PH-NDA. Dit toestel werd in 1956 verkocht.
Maar in 2003 zorgde zijn zoon er voor dat er weer een Piper PA-12 Super Cruiser PH-NDA in Nederland kwam. Niet de “originele” PH-NDA maar wel een identiek toestel in de identieke en kenmerkende fabriekskleuren van de Piper PA-12: ‘Tennessee Red’ en ‘Diana Cream’.