Meteen naar de inhoud
Home » Nieuws » Museumtoestellen naar D-Day herdenking

Museumtoestellen naar D-Day herdenking

Op 6 juni 2024 is het zover. Dan is het precies 80 jaar geleden dat in 1944 Operatie Overlord van start ging: D-Day.
Met deze grootschalige landing op het strand van Normandië begon in de Tweede Wereldoorlog de bevrijding van West-Europa.

Bij de herdenking dit jaar zijn ook twee museumvliegtuigen aanwezig: de Auster V PH-NET en de Piper L-4 Grasshopper N1227N. Beide vliegtuigen vertrokken op dinsdagochtend 4 juni naar Frankrijk.
Op 6 juni zullen verschillende herdenkingsvluchten worden uitgevoerd. De Auster vliegt in de vroege ochtend al mee met de openingsceremonie. Kenmerkend aan de Auster zijn de zwart-witte ‘invasiestrepen’. Voorafgaand aan D-Day voorzag het grondpersoneel de deelnemende vliegtuigen van 3 witte en 2 zwarte invasiestrepen, op vleugels en romp. Dit om herkenbaarheid voor eigen troepen te vergroten en de kans op friendly fire te verkleinen.