Home ยป Nieuws ยป ๐๐ข๐ž๐ฎ๐ฐ: ๐๐ž ๐‘๐จ๐ฅ๐ฅ๐ฌ-๐‘๐จ๐ฒ๐œ๐ž ๐•๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ฎ๐ซ๐ž ๐—-๐Ÿ๐Ÿ’ ๐ฆ๐จ๐ญ๐จ๐ซ

Sinds kort is ons museum een prachtig stukje technologische innovatie rijker: een Rolls-Royce Vulture X-24 motor! Je vind dit wonder der techniek langs het voetpad naar de ingang van het museum.
Maar wat maakt deze motor zo bijzonder? Juist, de X-24 configuratie. Vier cilinderblokken, afgeleid van de Rolls-Royce Peregrine, zijn verbonden door een gemeenschappelijke krukas in een enkele krukasbehuizing.
Helaas bleek de Vulture een problemenkindje te zijn. De motor was erg zwaar en de koeling was problematisch. Door de toenemende betrouwbaarheidsproblemen werd het vermogen van 1750 pk beperkt tot 1450-1550 pk.
Uiteindelijk werd alleen de Avro Manchester met de Vulture uitgerust. Van deze bommenwerper werden 202 exemplaren gebouwd.
Inmiddels waren zowel Rolls-Royce als Avro al bezig met een opvolger. Dat mondde uit in het perfecte huwelijk tussen de Rolls-Royce Merlin motor en de minstens zo fameuze Avro Lancaster.