Home » Nieuws » Vliegend Museum Seppe en The Dutch Polar Bears slaan handen ineen: eerste editie Bevrijdingsfeest

Na een succesvolle samenwerking rondom het Market Garden-event vorig jaar september hebben Vliegend Museum Seppe en The Dutch Polar Bears de handen weer ineen geslagen. Op 5 mei organiseren zij de eerste editie van het Bevrijdingsfeest en pakken zij uit. Originele vliegtuigen en voertuigen uit de Tweede Wereld Oorlog worden tevoorschijn gehaald en muziek uit de jaren ’40-’45 zal de museumhangar vullen met sfeer. Voor de echte liefhebbers heeft Vliegclub Seppe een speciale actie: ruim 30 minuten zelf leren vliegen.

“We doen al meer dan vijftien jaar een herdenkingsvlucht op Nationale Dodenherdenking boven verschillende herdenkingen ’s avonds. Het leek ons toepasselijk om ook wat met Bevrijdingsdag te doen”, aldus Piet Luijken, voorzitter van Vliegend Museum Seppe. Gezien de aard van het evenement en het succes van het Operatie Market Garden-event vorig jaar, was het voor het museum niet meer dan logisch om The Dutch Polar Bears erbij te betrekken. De originele militaire voertuigen en uniformen trokken heel wat bekijks bij elke generatie bezoekers.

Juist de authenticiteit die beide organisaties willen uitdragen, komt naar voren tijdens het evenement. Beide partijen stellen hun collecties open voor het publiek, waarbij de hangar gevuld wordt met klanken van de Gastels Fanfare met muziek uit de jaren ’40 – ’45. Ook wordt er voor de echte liefhebber een lezing georganiseerd door militair historicus en universitair docent Christ Klep over de bevrijding in het perspectief van West Brabant in 1944.

Al met al zal Bosschenhoofd straks een bevrijdingsfeest rijker zijn. Voor diegene die bang is dat er niet gevlogen gaat worden op het vliegveld: vanaf 11:00 kan men een eigen vlucht boeken en gedurende 30 minuten zelf leren vliegen onder begeleiding van een professionele instructeur. Om 12:00 zullen enkele historische vliegtuigen vertrekken voor een memorial flight over verschillende dorpen in West Brabant. Een dag voor jong en oud dus!

Voor het volledige programma en aanmelden voor de lezing of introductievlucht wordt verwezen naar www.vliegendmuseumseppe.nl/5mei.