Meteen naar de inhoud
Home » Nieuws » Zomergast: een nieuwe Chipmunk

Zomergast: een nieuwe Chipmunk

Nu de Stearman terug is naar Texel was er een plaatsje open in het museum. Maar niet voor lang, want enkele dagen later werd die al weer opgevuld door een zomergast: een de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk.
In september van het jaar gaat deze Chipmunk weer weg, en komt de Stearman terug.
(tekst loopt door onder de foto’s)

De registratie van het vliegtuig is G-BWTG, maar je zult deze alleen aantreffen in de cockpit. Op de romp is alleen het originele militaire ‘serial’ van de Royal Navy te zien: WB671. In speciale gevallen is dit voor Britse vliegtuigen toegestaan. Wanneer het vliegtuig de authentieke kleuren draagt met het originele serial, kan hiervoor toestemming worden gevraagd bij het Engelse ministerie van Defensie.

Deze WB671 is in 1950 gebouwd in Engeland en kwam in dienst bij de No. 5 Reserve Flying School op RAF Castle Bromwich. Na wat omzwervingen kwam de Chipmunk in 1966 bij de Royal Navy terecht op Plymouth-Roborough Airport. In maart 1994 werd het toestel met 8795 gebruiksuren teruggetrokken uit actieve dienst.

In hetzelfde jaar kwam het vliegtuig in burgerhanden na een veiling bij het beroemde veilinghuis Sotheby’s. En sinds 2009 maakt de WB671 deel uit van de vloot van Classic Wings.

Met dit toestel erbij staan er nu drie Chipmunks in Vliegend Museum Seppe.