Nieuwe Tiger Moth in het museum

Sinds vandaag is het Vliegend Museum weer een historisch vliegtuig rijker! De eigenarengroep van de beroemde blauwe Tiger Moth G-AJHS heeft een nieuwe aanwinst: de D-EPKS, een de Havilland DH.82a Tiger Moth, bouwjaar 1940!

Op zaterdag 3 april werd het toestel uit Borken, Duitsland, opgehaald.

Historie

11 april 1940: als R5086 aangekomen bij de 15 MU (Maintenance Unit) op RAF Wroughton
Maintenance Units maakten vliegtuigen na fabricage of reparatie klaar voor gebruik
17 november 1940: naar de 13 Elementary Flying Training School (EFTS) op RAF Peterborough
1 juni 1941: naar de 21 EFTS op RAF Booker
21 EFTS had met 72 Tiger Moths een zevenweekse opleiding voor 120 aspirant-pioloten.
10 september 1941: beschadigd bij ongeval
29 september 1941: naar Taylorcraft voor reparatie
31 okotober 1941: naar 46 MU op RAF Lossiemouth
18 maart 1942: naar RAF Stornoway
19 augustus 1942: beschadigd bij ongeval
2 oktober 1942: naar Taylorcraft voor reparatie
10 november 1942 naar 48 MU op RAF Hawarden
13 maart 1943: naar 16 EFTS op RAF Burnaston
Bij 16 EFTS kregen aspirant-piloten voor de grote Horsa-transportzweefvliegtuigen een vooropleiding met minimaal 130 vlieguren
4 augustus 1945: naar 9 MU op RAF Cosford
10 juni 1952: naar 2 Grading Unit, RAF Kirton-in-Lindsey
Deze Grading Unit werd werd gerund door de firma Airwork Ltd. voor de Royal Air Force om via een soort voorselectie snel te kunnen vaststellen of aspirant-piloten voldoende kans maakten om te slagen
3 maart 1953: naar 9 MU op RAF Cosford
4 november 1953: verkocht als G-APIH aan WA Rollason Ltd
Rollason kocht grote hoeveelheden overtollige Tiger Moths op om deze op te knappen voor verkoop aan vliegclubs en particulieren
4 december 1957: verkocht als D-EMEX aan Fliegergruppe Offenburg
19 augustus 1966: verkocht aan Denemarken in in 1967 geregistreerd als OY-DGJ
3 januari 1974: geregistreerd in de V.S. als N111DH
11 april 1980: verkocht als G-APIH; gebaseerd op Little Gransden en later Moat Farm, Shobdon en Pool Quay
25 augustus 1994: verkocht naar Duitsland, gebaseerd op Borken-Hoxfeld
28 maart 2019: geregistreerd ald D-EPKS door de erfgenamen van de vorige eigenaar, waarvan initialen KS in de registratie terugkomen)
april 2021: verkocht naar Nederland en gebaseerd op Breda Interational Airport

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .