Nieuw museumvliegtuig!

Leuk nieuws in deze bijzondere tijden: Vliegend Museum Seppe is weer een kist rijker. Om precies te zijn: een in Polen gebouwde replica van een in Tsjechoslowakijke in licentie gebouwde Duitse, maar door een Zweed ontworpen, tweedekker met Oostenrijkse registratie, in de kleuren van de Zwitserse luchtmacht.

OK, dat behoeft misschien enige verduidelijking.

In 1933 richt Carl Clemens Bücker in Berlijn Bücker Flugzeugbau op. Ontwerper bij de fabriek is de Zweed Anders Johan Andersson, waarmee Bücker eerder al in Zweden heeft gewerkt.
Een jaar later rolt het eerste vliegtuig van de band, de Bücker Bü 131 Jungmann. Deze wendbare tweezitter wordt de primaire trainer voor de Luftwaffe. Maar ook buiten Duitsland is de interesse groot. In verschillende landen wordt het toestel in licentie gebouwd.

Buurland Tsjechoslowakijke is één van die landen. Autofabriek Tatra bouwt het vliegtuig voor de Tweede Wereldoorlog onder de naam Tatra T.131, met een Tsjechische krachtbron, de Walter Minor lijnmotor.

Een iconisch toestel als de Jungmann blijft ook decennia later nog de interesse prikkelen van vliegtuigliefhebbers. Begin jaren 90 van de vorige eeuw besluit de Poolse Serwis Samolotów Historycznych (SSH) J&J Karasiewicz om enkele Jungmann-replica’s te bouwen. Dit doen ze op basis van de bouwtekeningen van de Tatra T.131. De eerste vier toestellen hebben ook nog echt een Walter Minor motor. Tot 2006 bouwt SSH meer dan 30 SSH T.131PA’s. Deze productietoestellen hebben een LOM M-332 lijnmotor van 140 pk. Door de compressor en brandstofinjectie is het toestel geschikt voor aerobatics.

Eén van deze toestellen is de Oostenrijks-geregistreerde OE-ACS (bouwjaar 2003), het vliegtuig dat nu in onze hangar staat. En de beschildering is prachtig: geel-zwart met een Zwitserse vlag op het richtingsroer. Het exacte kleurenschema van de Zwitserse luchtmacht, waar de Jungmann dienst deed tussen 1936 en 1971.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .