Nieuw museumvliegtuig… Focke-Wulf FWP.149D

Deze week mochten we een nieuw vliegtuig in ons museum verwelkomen. Een prachtige Focke-Wulf FWP.149D.

In begin jaren ’50 van de vorige eeuw ontwikkelde de Italiaanse vliegtuigbouwer Piaggio de tweezits P.148. Het bleek een prima trainingsvliegtuig, want de Italiaanse luchtmacht kocht er 100 van. Piaggio werkte vervolgens aan een grotere vierzitsversie: de P.149 met intrekbaar landingsgestel.
De Duitse luchtmacht was op dat moment juist op zoek naar een nieuw trainings- en verbindingvliegtuig en de P.149 genoot de voorkeur boven de Saab 91. Er werd een deal gesloten voor ruim 260 vliegtuign, waarbij de meeste toestellen in licentie gebouwd mochten worden door de Duitse vliegtuigfabriek Focke-Wulf in Bremen. De OY-POT uit ons museum rolde daar als nummer 16 van de band.

Geschiedenis:
1958: Als BD+392 afgeleverd aan Waffenschule der Luftwaffe (WaSLw) 50 in Erding
1964: WaSLw 50 verhuisde naar de vliegbasis Fürstenfeldbruck
1967: Nieuwe registratie: 90+08
1972: Uit dienst en verkocht als D-EOPG
1976: Verkocht naar Denemarken als OY-POT

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Gegevens:
Leeggewicht: 1160 kg
Maximumstartgewicht: 1820 kg
Motor: Avco Lycoming GO-480 (6 cyl) van 274 pk
Vliegbereik: 1050 km
Maximumsnelheid: ca 300 km/u

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .