Nieuw in het Vliegend Museum: Expo 100 – 70 met crashkaart van Noordwest-Brabant

Crashkaart Noordwest-Brabant

Crashkaart Noordwest-Brabant

Expositie 100-70 in het Vliegend Museum op vliegveld Seppe is sinds april open en duurt tot eind dit jaar. De titel staat voor de 100- jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. En het is 70 jaar geleden dat Zuid-Nederland werd bevrijd, het einde dus van de Tweede Wereldoorlog. Met foto’s, teksten, documenten en video’s wordt op een compacte manier een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de luchtvaart in beide perioden. De militaire vliegerij gaf in deze periode technisch de toon aan. Speciale aandacht wordt besteed aan propellervormen en aan de motoren die de grotendeels uit hout en linnen gemaakte vliegtuigjes aandreven. De grote Duitse aas Manfred von Richthofen wordt belicht, en gekeken naar de luchtofografie die met primitieve handcamera’s werd bedreven, over de rand van de cockpit heen. Uit de eigen vliegende collectie van het museum zijn twee Tigers Moth’s uit de jaren dertig interesssante kijkobjecten. Ze geven een goed beeld van de vroege luchtvaart.

In de Tweede Wereldoorlog, en vooral aan het einde, speelden tweedekkers al lang geen rol meer. Het was de tijd van de Messerschmitts en Focke Wulfs, Heinkels, Dorniers en Junkers aan de ene kant. En Spitfires, Hurricanes, Thunderbolts en Mustangs aan de geallieerde kant. De eigen Messerschmitt Bf-109 jager van het Museum, opgegraven bij Moerkapelle door Jan van Huuksloot nam al een aparte plek in in het museum. Die met deze Expo 100-70 nog eens extra wordt geaccentueerd. De Bf-109 was de belangrijkste Duitse jager, en op Seppe staat het enige exemplaar in Nederland. De expo 70 laat zien welke Wunderwaffen de Duitsers eind 1944 nog in petto hadden. En de Duitse Gotha’s om Amerika te kunnen bereiken. Met de Horten vliegende vleugel bezaten de Duitsers de eerste stealth bommenwerper. De illustere Amerikaanse B-2 is er van afgeleid.

Een ander spectaculair onderdeel van de Expo 100 – 70 is de Crashkaart van Noordwest-Brabant, de Westhoek, het gebied van de gemeente Moerdijk. Over de 40 daar neergestorte Duitse en geallieerde vliegtuigen verschenen al diverse publikaties. Alle bekende crashplekken staan op de kaart. Ook een aantal verhalen van deze vliegtuigen is bekend bij het VMS en worden via foto’s en tekst aan het publiek verteld. De foto’s worden in een aantal gevallen ondersteund door documenten uit de diverse archieven van de gemeenten op wier grondgebied deze vliegtuigen zijn neergestort. Denk bijvoorbeeld aan het boek over het bombardement van Rotterdam waarin de Fokker G-1 van sergeant-majoor Buwalda voorkomt en die bij Zevenbergen is neergestort en verder het boek over de Defiants vliegtuigen van Jan Jolie, waarvan er een bij Zevenbergen is neergestort. Er is al veel onderzoek gedaan in het noordelijk deel van West-Brabant. Een groep in Fijnaart heeft inmiddels heel veel informatie opgediept. Echter, in het zuidelijke deel is tot op dit moment nog niet veel verzameld. Uiteraard voor zover wij na kunnen gaan.

Het Vliegend Museum Seppe wil ook de neergestorte vliegtuigen en hun bijbehorende verhalen in het zuidelijk deel van Brabant gaan verzamelen. En gaat, om die in kaart te brengen, daarbij samen werken met de heemkundekringen van Woensdrecht tot aan Breda. Het museum beschikt over een landelijke lijst met zo’n 6000 neergestorte vliegtuigen. Ruim 70 bevinden zich in het postcodegebied 47xx.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .